How is the Lineage Confirmed كيفية ثبوت النسب

Arabic English Text By Nov 19, 2009

كيفية ثبوت النسب

How is the Lineage Confirmed!

Translated by Riad Nachef

يثبت النسب عند الفقهاء والنسابة بأحد الأدلة التالية:

The Lineage is confirmed with the jurisprudents and genealogists by one of the following three proofs:

أحدها:  الفِرَاش لحديث النبي صلى الله عليه وسلم: “الولدُ للفِرَاشِ وللعَاهِرِ الحَجَرُ “، رواه البخاري وأبو داود وابن ماجه وأحمد والبيهقي وغيرهم، قال الحافظ ابن حجر في فتح الباري 12/29 في شرح الحديث ما نصه: “أي للزاني الخيبة والحرمان، والعَهَر بفتحتين الزنا” اهــ.

Firstly: The lawful bed. This is due to the Hadith of the prophet, sallallahu ^alayhi wa sallam:

الولدُ للفِرَاشِ وللعَاهِرِ الحَجَرُ

This Hadith means: the legitimate offspring is a result of the lawful bed and the adulterer earns loss and deprivation. This Hadith was narrated by al-Bukhari, Abu Dawud, Ibn Majah, Ahmad, al-Bayhaqiyy among others. The Hafidh Ibn Hajar when explaining this Hadith said in Fath al-Bari 29/12: that is the adulterer will have loss and deprivation. Al ^ahar (العَهَر) with two fathas is adultery.

ثانيها:  البينة بأن تقوم عندهم البينة الشرعية وهي شهادة رجلين مسلمين عاقلين عدلين تُعرف عدالتهما بخبرة أو تزكية، فحينئذ يُعمل بقولهما.

ولشهادة العدلين في هذا الموضوع حالات ثلاث وهي: أن يشهدا أن هذا الولد هو ابن فلان، أو يشهدا بأن الولد ولد على فراش فلان، أو أن يشهدا بأن الولد يُعرف بين الناس بأنه ولد فلان.

Secondly: The proof. That is for the religious proof to be established with them, which entails the testimony of two Muslim sane and trustworthy men whose trustworthiness is known by experience or recommendation, and at that moment their saying will be employed.

The testimony of the two trustworthy ones, regarding this matter, entails three scenarios: to testify that this offspring is the son of so and so, or to testify that the offspring was born on the bed of so and so, or to testify that the offspring is known among the people to be the son of so and so.

ثالثها:  الإقرار وهو أن يعترف الزوج في مجلس الحكم أو خارجه بأن الولد الفلانيَّ ابنه.

Thirdly: Admittance. That is for the husband to confess in the session of the court or outside of it that so and so offspring is his son.

رابعها:  الشهرة والاستفاضة قال الإمام أبو حنيفة رضي الله عنه: “يثبت بالشهرة النسب والموت والنكاح”، ونقل ابن قدامة الحنبلي (المغني والشرح الكبير 12/21) إجماع أهل العلم على صحة الشهادة بها في النسب والولادة وقال: “قال ابن المنذر: لا أعلم أحدًا من أهل العلم منع ذلك”. اهــ.

The famous and widespread news. Imam Abu Hanifah may Allah accept his deeds said: the lineage, death and marriage are confirmed by famous and widespread news. Ibn Qudamah al-Hanbali related in al-Mughni and al Sharh al Kabir 21/12 the consensus of the people of knowledge on the validity of the testimony of famous and widespread news to establish the lineage and the birth, and he said: “Ibn al-Mundhir said: ‘I do not know any of the people of knowledge who prohibited that.'”

معنى الشهرة أن تتداول الأخبار من جماعة يمتنع اتفاقهم على الكذب عادة بأن فلانًا هو ابن فلان.

The meaning of famous is for the news to propagate from a group of people that the mind does not accept that they normally would collaborate to fabricate a lie that so and so is the son of so and so.

خامسها:  زاد النسابة أمرًا على ما قَدَّمنا وهو أن يرى خط أحد النسابين المعتبرين ويكون موثوقًا به ويعرف خطه ويتحققه، فإذا شهد خط النسابة مشى وعمل به.

Fifthly: The genealogists added a matter to what we have already mentioned and that is to see the handwriting of one of the considerable genealogists who is trustworthy and one knows his handwriting and is able to certify it. So if the handwriting of the genealogists testifies to the matter, then he applies it.

سادسها:  أن يأتي المنتسب بأسماء ءابائه وأجداده مع البينة التاريخية وهي شهادة المشهورين من العلماء أو الحكام الثقات بصحة نسبته موقعين أو خاتمين فإن وجدوه صحيحًا وقعوا عليه وشهدوا بصحته.

Sixthly: For the subject claiming a lineage to bring the names of his forefathers and grandparents along with the historical proof which constitutes the testimony of the famous scholars or trustworthy rulers about the validity of his lineage with their signatures or seals affixed, so if they find it correct they would sign it and testify that it is valid.

سابعها:  القيافة: وهي تعتبر شرعًا في بعض المواضع وإن كانت لا توجب سوى الظن وتفصيل ذلك مذكور في كتب الفقه.

Seventhly: Al- Qiyafah. In some situations it is religiously considered even though it only necessitates a probable conviction, and the details of that is mentioned in the books of jurisprudence.

فائدة:  الفرق بين المُشَجَّر والمَبسوط أن المشجر يُبتدىء فيه بالبطن الأسفل ثم يترقى أبًا فأب إلى البطن الأعلى، والمبسوط يُبتدىء فيه بالبطن الأعلى ثم ينحط ابنًا فابنًا إلى البطن الأسفل.

وخلاصة ذلك أن المشجر يُقدَّم فيه الابن على الأب، والمبسوط عكسه يقدم فيه الأب على الابن.

A benefit: The difference between al- Mushajjar and al-Mabsut is that al-Mushajjar is started with the lower moiety and escalates one father at a time up to the upper moiety and al-Mabsut is started with the upper moiety and deescalates one son at a time to the lowest moiety.

In summary, the son has precedence over the father in al-Mushajjar, and in al-Mabsut it is the opposite where the father has precedence over the son.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

المرجع: جامع الدرر البهية لأنساب القرشيين في البلاد الشامية للدكتور كمال الحوت الحسيني، طبع بيروت 1424 هـ / 2003 ر (الطبعة الأولى)

The reference: Jami^ ad-Durar al-Bahiyyah li-‘ansab al-Qurashiyyin fi al-Bilad ash-Shamiyyah authored by Dr. Kamal al-Hout al-Husayniyy, published in Beirut 1424H/2003G (First edition)

Translated by Riad Nachef