Safety and Relief lay in Truthfulness and Sincerity

Arabic-English Text By Dec 15, 2009

النجاة والخلاص

في الصدق والإخلاص

 Safety and Relief lay in Truthfulness and Sincerity

 نحمد الله حمد الشاكرين، ونؤمن به إيمان الموقنين، ونقر بوحدانيته إقرار الصادقين، ونشهد أن لا إله إلا الله رب العالمين، خالق السموات والأرضين، ومكلف الجن والإنس والملائكة أن يعبدوه عبادة المخلصين، قال تعالى: (وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعبُدُوا اللهَ مُخلِصِينَ) البينة / 5.

ألا لله الدين الخالص المتين، والصلاة والسلام على نبيه سيد المرسلين، وعلى جميع النبيين، وعلى ءاله وأصحابه الطيبين الطاهرين.

     أما بعد فقد انكشف لأولي الألباب ببصيرة الإيمان وأنوار القرءان، أنه لا وصول إلى السعادة إلا بالإيمان، وأن الصدق والإخلاص درب الناجين؛ يقول الله تعالى في القرءان الكريم:

(رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدوُاْ اللهَ عَلَيهِ) الأحزاب / 23. ويقول عز وجل: (قَالَ اللهُ هَذَا يَومُ يَنفَعُ الصَّادِقينَ صِدقُهُم) المائدة /119. ويقول تعالى: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءِامنُوا اتَّقُواْ اللهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقيِنَ) التوبة / 119. والله تعالى قد وصف الأنبياء في معرض المدح والثناء فقال:

(وَاذكُر فِي الكِتَابِ إِبرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا) مريم / 41. وقال تعالى: (وَاذكُر فِي الكِتَابِ إِسمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الوَعدِ) مريم / 54.

     وقال سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم: إن الصدق يهدي إلى البر، وإن البر يهدي إلى الجنة. وإن الرجل ليصدق حتى يكتب عند الله صديقًا. وإن الكذب يهدي إلى الفجور، وإن الفجور يهدي إلى النار. وإن الرجل ليكذب حتى يكتب عند الله كذابًا رواه البخاري ومسلم.

وقد ورد عن سيدنا عبد الله بن عباس رضي الله عنهما أنه قال: أربع من كنَّ فيه فقد ربح، الصدق والحياء وحسن الخلق والشكر. 

  وقال بعضهم: أجمع الفقهاء والعلماء على ثلاث خصال أنها إذا صحت ففيها النجاة: الإسلام الخالص عن البدعة والهوى، والصدق لله تعالى في الأعمال وطيب المطعم.

 وقيل لسهل التستري رحمه الله: ما أصل هذا الأمر الذي نحن عليه؟ فقال: الصدق والسخاء والشجاعة، فقيل: زدنا فقال: التقى والحياء وطيب الغذاء.

 وقال أبو بكر الورّاق: احفظ الصدق فيما بينك وبين الله تعالى، والرفق فيما بينك وبين الخلق.

 We praise Allah like grateful ones do, we believe in Allah the belief of the confident and we confirm His Oneness like truthful ones do. We testify that there is no one God but Allah – the Lord of the Worlds- the Creator of the heavens and the earths, the One Who obligated the jinn, the humans, and the angels to worship Him with pure honesty. Surely, the True Religion is that which Allah revealed. May Allah increase the honor and raise the rank of our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam along with all other prophets and messengers.

 Thereafter, it has become clear to those who are seeking the truth that happiness in the hereafter cannot be attained without the true belief; and that honesty and sincerity is the route that leads to safety and salvation in the hereafter.

 There are many verses in the Honorable Qur’an in which Allah praised the prophets’ truthfulness along with honesty and its merits in general.

 Al-Bukhariyy and Muslim related that our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam said:

 

إن الصدق يهدي إلى البر، وإن البر يهدي إلى الجنة. وإن الرجل ليصدق حتى يكتب عند الله صديقًا. وإن الكذب يهدي إلى الفجور، وإن الفجور يهدي إلى النار. وإن الرجل ليكذب حتى يكتب عند الله كذابًا.

 This hadith means, “Truthfulness leads to piety and piety leads to Paradise. The Muslim who continues to be truthful will then be judged as and deserves the reward of a truthful person. Lying leads to bad deeds and bad deeds lead to Hellfire. The Muslim who continues to lie will be judged as and deserves the punishment of a liar.”

 It was narrated too that our Master ^Abdullah the son of al-^Abbas may Allah raise their rank said: “Four traits if attained by one he would be a winner: Honesty, modesty, good manners, and thankfulness to the Lord.

 Some said: “The scholars and the fuqaha’, those who excelled in the science of jurisprudence (fiqh), have agreed unanimously upon three traits, if valid, they would bring salvation in the Hereafter: Islam – clear of any innovation, honesty with Allah ta^ala in the deeds, and eating from lawful sources.

 It was said to Sahl the son of ^Abdullah at-Tustariyy may Allah have mercy upon him: “What is the secret of our state of being on the route of goodness and uprightness?

 He answered: “Honesty, generosity and bravery.” “Give us more” they requested. He added: “Piety, modesty, and eating from good and lawful sources.” 

 Abu Bakr al-Warraq said: “Keep to honesty between yourself and Allah ta^ala, and to kindness between yourself and people.

 معاني الصدق:

    اعلم رحمك الله، وجعلنا وإياك من الصادقين في مقعد صدق عند مليك مقتدر، أن لفظ الصدق يُستعمل في ستة معان: صدق في القول، وصدق في النية والإرادة، وصدق في العزم، وصدق في الوفاء بالعزم، وصدق في العمل، وصدق في تحقيق مقامات الدين كلها، فمن اتصف بالصدق في جميع ذلك فهو صدّيق.

 Meanings of Honesty:

 Know may Allah have mercy upon you and grant you the high ranks in the hereafter, that the term: “asSudq: Honesty” has six meanings: Honesty in sayings, honesty in intention and will, honesty in determination, honesty in fulfilling the determination, honesty in the deeds, and honesty in achieving all of the religious matters. So he who is attributed with honesty in all of these matters will be a “Siddiq: The honest

 1- صدق اللسان:

     فأما الصدق الأول صدق اللسان فيكون في الأخبار، وفيه يدخل الوفاء بالوعد والخلف فيه، وحق على كل عبد أن يحفظ ألفاظه، فلا يتكلم إلا بالصدق؛ لأن الكذب مذموم في شرع الله تعالى، فليكن دومًا نطق لسانك الصدق؛ وليكن حلفك بالله دومًا صادقًا، وليكن حديثك مع الناس حديث صدق، وليكن تعليمك للناس بالصدق فلا تروِ أحاديث موضوعة للناس لتوهمهم أن هذا من دين الإسلام والإسلام منه برئ، وإياك والكذب فإن الكذب يهدي إلى الفجور وإن الفجور يهدي إلى النار.

     والكذب من معاصي اللسان وهو الإخبار بالشئ على خلاف الواقع عمدًا أي مع العلم بأن خبره هذا على خلاف الواقع، والكذب حرام بالإجماع، سواء كان على وجه الجد أو على وجه المزح، كما ورد في حديث مرفوع إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، وموقوف على بعض الصحابة “لا يصلح الكذب في جد ولا هزل” رواه البيهقي. وما أكثر من هلك باستعمال الكذب في الهزل والمزح، وأشد ما يكون من ذلك إذا كان يتضمن تحليل حرام أو تحريم حلال. ومن ذلك رجل كان بين أصدقائه في مكان فأقبل أعمى فقال والعياذ بالله: قال الله تعالى: إذا رأيت الأعمى فكبَّه إنك لست أكرم من ربه” قال هذا الكلام الفاسد لإضحاك الحاضرين، وهذا فيه كفر وضلال؛ لأنه يتضمن كذبًا على الله بجعل ما ليس من القرءان قرءانًا وهو متضمن تحليل الحرام المعلوم من الدين بالضرورة حرمته، لأنه لا يجهل مسلم حكم هذا الفعل أنه حرام مهما بلغ في الجهل.

 1- Honesty of the tongue:

 This first kind of honesty is: Honesty in speaking and conveying information, including fulfilling a promise or breaking it. Every person is obligated to protect his tongue so that he does not speak with other than the truth: for lying is dispraised in the Religion. So, let your tongue always say the truth. Always be truthful in your oath, always talk to people with honesty, and let your teachings to people always be truthful i.e. do not narrate false sayings to make people think that it is from the Religion; while in fact it has nothing to do with Islam. Beware of lying, because lying leads to immorality which in itself leads to Hellfire.

 Lying is among the sins of the tongue. It is to utter false information, intentionally, knowing what one is saying is not the truth. By agreement of all scholars, lying is sinful (haram) whether done seriously or jokingly. The Prophet, sallallahu ^alayhi wa sallam, said:

لا يَصْلُحُ الكَذِبُ فِي جِدّ وَلا فِي هَزْلٍ

It means: “Lying is not good, whether in seriousness or joking.” (Related by al-Bayhaqiyy).

 How many people have caused a lot of harm to themselves because of lying? Lying is at its worst if a person judges as lawful (halal) what is unlawful (haram).

 Once a man was with his friends and they saw a blind person coming towards them. This man said –and we seek refuge with Allah from it–: “Allah said: If you were to see a blind person then throw him down, for you are not more generous than his Lord.” He said those foul words to amuse his friends and make them laugh. As a matter of fact his saying is blasphemous, because it includes lying about Allah by making what is not from the Qur’an as a verse of the Qur’an. It included judging as lawful (halal) what is commonly known as unlawful (haram). No matter how ignorant a Muslim person is, he would not miss the judgment of this matter.

 

2- صدق النية:

    وأما المعنى الثاني، وهو الصدق في النية والإرادة فيرجع إلى الإخلاص وهو أن لا يكون له باعث في فعل الطاعات إلا رضا الله والثواب من الله ولأجل الله، فإن مازجه شَوب من حظوظ النفس بطل صدق النية.

 2- Honesty in intention:

Honesty in both intention and will comes from sincerity (ikhlas). Sincerity is to have no other incentive or purpose of doing good deeds other than seeking the reward from Allah and for the sake of Allah only. If the intention is mixed with some of the desires, then honesty in the intention is invalid.

 3- صدق العزيمة:

       أما المعنى الثالث فهو صدق العزم، فإن الإنسان قد يقدم العزم على العمل، فيقول في نفسه: إن رزقني الله مالاً تصدقت بجميعه، أو بشطره، أو إن لقيت عدوًا في سبيل الله قاتلت ولم أبال وإن قُتلت، فهذه العزيمة يجدها من نفسه وهي عزيمة جازمة صادقة، وقد يكون في عزمه نوع مَيل وتردد وضعف يضاد الصدق في العزيمة فكان الصدق ههنا عبارة عن التمام والقوة، فالصادق -هنا- هو الذي تصادف عزيمته في الخيرات كلها قوة تامة، ليس فيها ميل ولا ضعف ولا تردد، بل تسخو نفسه أبدًا بالعزم المصمم الجازم على الخيرات.

 3-Honesty in Determination:

 To explain this kind of honesty let’s take an example a person who has the determination to do something. He would say: “If Allah  blessed me with money I will donate all of it, or half of it, or if I were to meet an enemy, I would fight him for the sake of Allah and I wouldn’t care if I was killed.” If this determination is firm within this person then he is said to have a truthful honest determination.

 However, if he had some kind of hesitation and /or weakness in his determination then the honest determination is invalid.

  So, the honest person is the one who has full strength in his determination in doing all of the good deeds, without any hesitation or weakness.  Rather he will always be generous with firm determination to achieve the good deeds.  

  4- صدق الوفاء:

والمعنى الرابع هو الصدق بالوفاء بالعزم، فإن النفس قد تسخو بالعزم في الحال، إذ لا مشقة في الوعد بالعزم، والمؤنة فيه خفيفة، فإذا حقت الحقائق، وحصل التمكن، وهاجت الشهوات، ولم يتفق الوفاء بالعزم، عند كثير من الناس وهذا يضاد الصدق فيه؛ لذلك قال  تعالى: (رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدوُاْ اللهَ عَلَيهِ) الأحزاب / 23. وهذه الآية نزلت في أنس بن النضر كما روى البخاري، فإنه رضي  الله عنه لم يشهد بدرًا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فشق ذلك على قلبه وقال: أول مشهد شَهِدَهُ رسول الله غِبت عنه، أما والله لَئن أراني الله مشهدًا مع رسول الله ليرين الله ما أصنع، قال: فشهد أُحُدًا في العام القابل، فاستقبله سعد بن معاذ فقال: يا أبا عمرو إلى أين؟ فقال: “واهًا لريح الجنة، إني أجد ريحها دون أحد”. فقاتل حتى قتل، فوجِد في جسده بضع وثمانون، ما بين رمية وضربة وطعنة، فقالت أخته بنت النضر: ما عرفت أخي إلا ببنانه، فنزلت هذه الآية: (رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدوُاْ اللهَ عَلَيهِ) الأحزاب / 23.

    ووقف رسول الله صلى الله عليه وسلم على مصعب بن عمير يوم أُحُد وقد سقط شهيدًا على وجهه، وقرأ هذه الآية: (رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدوُاْ اللهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنهُم مَّنْ يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلواْ تَبدِيلاً) الأحزاب /23.

     وروي أن أبا سعيد الخراز قال: رأيت في المنام كأن ملكان نزلا من السماء فقالا لي: ما الصدق ؟ قلت: الوفاء بالعهد. فقالا لي: صدقت. وعرجا إلى السماء.

 4- Honesty in fulfilling the determination:

One might be generous in determination in the mean time, because there is no trouble in making promises to be determined and it does not take much to do that. So if the person got what he wanted, achieved his wishes, got overwhelmed by desires, and did not fulfill his determination; to many people this is the opposite of honesty in determination. That is why Allah said in Surat al-Ahzab verse 23:

 

(رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدوُاْ اللهَ عَلَيهِ)

It means: “Men who were honest to the oath they made to Allah.

This verse was revealed in relation to the story of Anas the son of an-Nadr, who did not participate in the battle of Badr with the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam. That was harsh on his heart. Anas said: “I missed the first battle in which the Messenger of Allah fought. I swear by Allah that if Allah enabled me to be with the Messenger of Allah in another battle, then Allah would be witness on what I would do <of course Allah knows about what will happen with that man, but it was an oath he made to show his honesty.>

 When Anas was in his way to join the battle of Uhud with the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam he met Sa^d Ibnu Mu^adh who asked him: O Aba ^Amru where are you going? He said what means: “I have been longing for the fragrance and smell of Paradise so much and I find that Uhud is what’s between me and its fragrance.

 He fought until he was killed; they later found that he had received over eighty injuries. Some were stabs, spear hits and others were sword wounds. His sister recognized him only from his fingers; and that’s when that verse was revealed.

 (رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدوُاْ اللهَ عَلَيهِ)

 When the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam looked at Mus^ab the son of ^Umayr in the day of Uhud when he died as a martyr, he recited from verse 23 of Surat al-Ahzab:

 

(رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدوُاْ اللهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنهُم مَّنْ يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلواْ تَبدِيلاً)  

 It means: “Men who were honest to the oath they made to Allah, some have died and some are still waiting, and they never changed their oath in the least.”

It was narrated that Abu Sa^id al-Kharraz said: I saw in my dream as if two angels came down from the sky and asked me: “What is honesty?” I said: “Fulfilling the oath.” They said: “You are right.” Then they ascended to the sky.

 5- صدق العمل:

    المعنى الخامس هو صدق العمل وهو أن يجتهد حتى لا تدل أعماله الظاهرة على أمر في باطنه لا يتصف هو به، فاعمل ليل نهار جاهدًا لتكون صادقًا في عملك كله فرضه ونفله، حركاتك وسكناتك، نفقاتك وصدقاتك، زياراتك ومعاملاتك.

                          فالصدق في أقوالنا أقوى لنا

                      والكذب في أفعالنا أفعى لنا

قال الصادق عبد الواحد بن زيد: كان الحسن إذا أمر بشئ كان من أعمل الناس به، وإذا نهى عن شئ كان من أترك الناس له، ولم أر أحدًا قط أشبه سريرة بعلانية منه، وقال أبو يعقوب النهرجوري: الصدق موافقة الحق في السر والعلن.

 5- Honesty in the deeds:

 Honesty in the deeds is making sure that one’s actions do not reveal anything that he truly is not.

 Make sure and work hard, day and night, that you are truthful in all of your actions whether obligatory (fard) or recommended (sunnah). Make sure you are truthful in your movements as well as in your stillness, in your obligations as well as your sadaqah (charity), and in your visits as well your dealings.

 Someone has said a poem which means:

 Honesty in our sayings makes us strong

 And lying in our actions is like a snake to us

AsSadiq ^Abdul-Wahid the son of Zayd said: Whenever al-Hasan used to order something be done he would be the most doing it, and whenever he would forbid something, he would be the most avoiding it; and I had never seen a person whose secret deeds resemble the deeds he does openly as him.

 Abu Ya^qub an-Nahrjuriyy said: Honesty is the agreement with the truth secretly and openly.      

 6- الصدق في تحقيق مقامات الدّين كلها:

    هو الصدق في مقامات الدّين كلها: في الخوف، والرجاء، والتعظيم، والزهد، والرضا، والتوكل، والحب، وسائر هذه الأمور.

ولنضرب للخوف مثلاً، فما من عبد يؤمن بالله واليوم الآخر إلا وهو خائف من الله تعالى خوفًا يطلق عليه هذا الاسم، ولكن قد لا يبلغ درجة حقيقة هذا الخوف، أمَا تراه إذا خاف سلطانًا، أو قاطع طريق في سفر، كيف يصفر لونه، وترتعد فرائصه، ويتنغص عليه عيشه، ويتعذر عليه أكله ونومه، وينقسم عليه فكره حتى لا ينتفع به أهله وولده، ثم إنه يخاف النار، ولا يظهر عليه شئ من ذلك عند جريان معصية عليه، فالصادق في هذه الأمور في جميع المقامات عزيز ونادر، لأن تحصيل الأمور الستة في الصدق المذكورة ليس سهلاً، لكنه يسير على من يسَّره الله عليه.

 6- Honesty in achieving all the religious matters:

     It means to have honesty in all of the religious matters in times of: Fear, hoping for forgiveness, glorifying, (reclusion) detaching oneself from the worldly interests, subjugating oneself to Allah, reliance on Allah, and all other related matters.

 Let us take an example about fear. Every person who believes in Allah and in the Day of Judgment and fears God is known to be God-fearing, yet his fear might not reach the ultimate degree of fear. But if he was scared of a ruler, or a way layer in his travel, his face would be pale, he would be so frightened. He might even stop eating or sleeping, his thoughts will disperse so he would be useless to his family. At the same time this same person fears Hellfire, but he would not show any of those symptoms when committing a sin.

 Honest people in all situations are rare, because achieving all of the six types of honesty is not an easy matter; however it is easy for the one whom Allah made it easy for him.

 الإخلاص، تعريفه وفوائده:   

     لقد بينا فيما مضى الصدق وفضيلته ومنافعه فنشرع الآن في بيان معنى الإخلاص وفوائده، ولا يسعنا إلا أن نذكر كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم الذي رواه أبو داود والنسائي بالإسناد إلى أبي أمامة قال: جاء رجل فقال: يا رسول الله أرأيت رجلاً غزا يلتمس الأجر والذكر ما له؟ فقال صلى الله عليه وسلم: “لا شئ له“. فأعادها ثلاثًا كل ذلك يقول: “لا شئ له“، ثم قال له رسول الله صلى الله عليه وسلم: “إن الله لا يقبل من العمل إلا ما كان خالصًا له وما ابتغي به وجهه وَجَوَّدَ الحافظ  (أي ابن حجر) إِسناده.

 فالإخلاص من أعمال القلوب الواجبة وهو إخلاص العمل لله تعالى، أي أن لا يقصد بالعمل محمدة الناس، والنظر إليه بعين الإحترام والتعظيم والإجلال، قال تعالى:(فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلاَ يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا) الكهف / 110.

 ورحم الله السيدة رابعة العدوية حيث قالت: “لا خلاص إلا بالإخلاص”. وكان معروف الكرخي يضرب نفسه ويقول: “يا نفس أخلصي تتخلصي”. وقال يعقوب المكفوف: “المخلص من يكتم حسناته كما يكتم سيئاته”.

وكتب الفاروق سيدنا عمر رضي الله عنه إلى أبي موسى الأشعري: “من خلصت نيته كفاه الله تعالى ما بينه وبين الناس”.

 We already clarified what is honesty, its merits and benefits. Let’s talk now about the meaning of sincerity and its benefits.

We cannot but mention what the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said to a man who asked him: “O Messenger of Allah what would a man get if he fought seeking the reward from Allah along with the praise of people?” The Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said: “He will get nothing.

The man repeated his question three times and in every time the Prophet would answer: “He will get nothing.” Then the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam said: “Allah will accept only the deed which was done out of sincerity seeking His reward only.

 So, sincerity is among the obligations of the heart. It is done by obeying Allah in doing the good deeds for the sake of Allah only. Sincerity cannot be achieved by seeking the praise and respect of people.

Allah, ta^ala, said in verse 110 of Surat al-Kahf

 (فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلاَ يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا)

It means: “Let the one who believes in the Day of Judgment do good deeds without seeking the praise of  people.

Lady Rabi^ah al-^Adawyah said: “Sincerity in obedience to Allah is the route to everlasting bliss.

Ma^ruf al-Karkhiyy used to discipline himself saying: “O self! Be sincere so that you will be saved.”

Ya^qub al-Makfuf said: “The sincere one is the one who hides his good deeds as he hides his bad deeds.

Also our Master ^Umar Ibn-ul-Khattab wrote to Abi Musa al-Ash^ariyy: “The one who has sincere intention, Allah ta^ala will ease things between him and people i.e. he will not care about what others say about him.

    فالعبد الذي وفقه الله رزقه الإخلاص، ومن نظر إلى سيرة أصحاب رسول الله وأفعالهم وجهادهم رأى أن الإخلاص مسلكهم، ولقد نصرهم الله بإخلاصهم بعد إيمانهم بالله والرسول، ففتحوا البلاد شرقًا وغربًا. لقد أخلصوا لله فظهرت الحكمة وتفجرت من قلوبهم وعلى ألسنتهم، ورحم الله الجنيد البغدادي الذي قال: إنَّ لله عبادًا عقلوا، فلما عقلوا عملوا، فلما عملوا أخلصوا، فاستدعاهم الإخلاص إلى أبواب البر جميعًا.

 فإذًا علاج الرياء الذي هو ضد الإخلاص كسر حظوظ النفس، وقطع الطمع عن الدنيا، والتجرد للآخرة بحيث يغلب ذلك على القلب، فإذ ذاك يتيسر الإخلاص، فتكون سكنات العبد وحركاته لله تعالى خاصة، وتكون النية صادقة مع الله تعالى.

  So the person for whom Allah willed goodness will be granted sincerity. If we look deeply at the life, conduct, deeds, and the struggle of the Companions of the Messenger of Allah; we will see that sincerity was their path. Allah the Exalted provided them with victory because of their sincerity which came after believing in Allah and the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam.

 They opened the countries in the east and west. They were so sincere that wisdom over flew from their hearts to their tongues.

Al-Junayd al-Baghdadiyy may Allah have mercy upon him said: “There are smart slaves of Allah who understood their obligations, and when they understood they became wise, and when they became wise they worked for the hereafter, and when they worked for the hereafter they did it with sincerity; then sincerity led them to all doors of goodness.”

  The cure for insincerity (riya’), which is the opposite of sincerity (ikhlas), is to purify one’s self from showing off, to stay away from the worldly greed, and to make the self dedicated for seeking the hereafter; so dedicated that this will be the dominant thing in the heart. All that will bring sincerity and one’s intentions will be sincere to Allah ta^ala.

  نسأل الله تعالى أن يجعلنا من الصادقين المخلصين، وعلى كامل الإيمان ثابتين وأن لا يفضحنا يوم القيامة ءامين.

 We ask Allah ta^ala to make us among the honest and the sincere, and to make us steadfast to Iman (Belief), and not to expose us on the Day of Judgment.