Muhammad the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam,the One with the Aggrandized Manners مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ صلى اللهُ عَليهِ وَسَلَّمَ

Arabic English Text By Nov 19, 2009

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ صلى اللهُ عَليهِ وَسَلَّمَ

صَاحِبُ الخُلُقِ العَظيم

Muhammad the Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam,the One with the Aggrandized Manners

      الحَمْدُ للهِ ربِّ العالمينَ لهُ النِّعمةُ وله الفضلُ ولهُ الثَّناءُ الحسن صلواتُ اللهِ البَرِّ الرحيمِ والملائِكةِ المُقرَّبينَ على سيِّدِنَا مُحَمَّدٍ أشرفِ المرسلينَ. 

أما بعدُ عباد الله فإن الله عَزَّ وَجَلَّ أرسل محمدًا بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله وكفى بالله شهيدًا الذي رحمنا ببعثة محمد وأنزل على قلب حبيبه محمد: (وَلاَ تُطِعِ الكَافِرِينَ والمُنَفِقِينَ وَدَعْ أَذَاهُم وَتَوَكَلْ عَلَى اللهِ وَكَفَى بِاللهِ وَكِيلاً) الأحزاب/ 48.  

اللَّهُمَّ صَلّ وَسَلِمْ وَبَارِكْ عَلَى سيّدِنا مُحمَّدٍ وعلى ءالِ سيّدِنا مُحمَّدٍ المنزل عليه:

( لَقَد جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيكُم بِالمُؤمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحيمٌ) التوبة / 128. 

إِخوة الإيمان ها نحن في شهر ربيع الأول، الشهر الذي شع فيه نور النبي محمد عليه الصلاة والسلام، ففي الثاني عشر من شهر ربيع الأول كان مولد خير الكائنات محمد عليه الصلاة والسلام. والاحتفالات تتوالى والخطب في مدح نبينا عليه الصلاة والسلام تتكاثر، والأناشيد والأشعار في مدح خير البرية تتعالى، تعلو بها حناجر المنشدين رغم أنوف نفاة التوسل المشبهة، رغم أنوف المجسمة الوهابية مبغضي رسول الله صلى الله عليه وسلم، يقول الله تعالى في القرءان الكريم: (مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُم وَلَكِن رَّسولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِيِّنَ) الأحزاب / 40.  

هو محمد الذي جعل الله خُلُقَه القرءان، هو محمد الذي يرضى بما يرضاه القرءان ويتأدب بآدابه ويتخلق بأخلاقه ويلتزم أوامره ولا يغضب لنفسه إلا إذا ارتكبت محارم الله.

هو محمد الذي بعثه الله الرحمن بالإرفاق أي رفقًا بهذه الأمّة لكي يتمّم مكارم الأخلاق، هو محمد الذي هو أشجع الناس أي أقواهم قلبًا وأكثرهم جراءة لملاقاة العدوّ ، هو محمد الذي ما سئل عن شىء قطّ يعني عن أي حاجة من متاع الدنيا يباح إعطاؤها فقال لا إلا إذا كان شيئًا لا يَجِدُهُ، هو محمد الذي كان أصدق الناس لهجة وأَوْفَى الناس ذمة وأحسنَ الناس معاشرة. فاللهُ تَباركَ وتعالى أعطى نبيه صلى الله عليه وسلم من محاسن الأخلاق أعلى رتبة. 

Praise be to Allah and may Allah increase the honor and raise the rank of our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam. 

Thereafter dear Muslims:                                 

On the 12th of Rabi^ ul-‘Awal of every year an honored and glorified memory shines over the whole world, and is commemorated by the entire Muslim world. They celebrate the birth of the best human, our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam. 

Islamic chant (Madih) groups loudly praise the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam, and the poems and speeches stating his good traits and manners are made in spite of Wahhabiyys, who have hatred towards the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam. Allah said in the Honorable Qur’an: 

(وَلَكِن رَّسولَ اللهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِيِّنَ)

 It means that Muhammad was the last of the messengers and the prophets sallallahu ^alayhi wa sallam. 

He is Muhammad, whom Allah has given manners that were all what the Qur’an ordered to do, he is Muhammad who accepts what the Honorable Qur’an calls to accept, he followed the manners and conducts that the Qur’an called for and abided by its orders. He never revenged on his own behalf unless when the boundaries of the Religion were violated.

He is Muhammad whom ar-Rahman has sent as a mercy to this nation. He is Muhammad, the most courageous and brave man when confronting the enemy. He is Muhammad, who has never said “No” whenever was asked to give any worldly thing which is permissible to give, unless if it was something he could not find. He is Muhammad, the most truthful human when he talks, the most trustworthy person, and the best human to deal with.

Allah tabaraka wa ta^ala gave His Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam the highest rank of the good manners. 

نَظَرُه للأرضِ منه أكثرُ

 

إلى السماءِ خافِضٌ إذْ يَنْظُرُ

 كان نظره إلى الأرض أكثر من نظره إلى السماء، يعني نظره إلى الأرض حالَ السكوت وعدمِ التحدث أطول من نظره إلى السماء، أما حالَ التحدثِ يرفع طرفَه إلى السماء (أيْ إشارةً إلى أنّ السماءَ قبلةُ الدعاء ومهبطُ الرَّحَماتِ والبركاتِ والوحْيِ) ، وكان لا يثبّت بصره في وجه أحد لشدّة حيائه، هو محمّد الذي كان أكثر الناس تواضعًا وكان أشدّ الناس لأصحابه إكرامًا لهم ومن ذلك أنه كان لا يمدّ رجله بين جلسائه احترامًا لهم، وكان أرحم الناسِ بكلِّ مؤمن، ولا يختص برحمته من يعقل فقط بل تعمّ رحمته حتى من لا يعقل كالوحش والطير، حتى الهرّة تأتيه فيُصْغي لها الإناء (أي يُمِيلُه) لتشرب (حتى يُسْهُل عليها أن تشرب منه) وكان يفعل ذلك غير مرة بل كل هرّة أتته يفعل بها ذلك ، هو محمّد الذي كان يمشي مع المسكين والأرملة إذا أتياه في حاجة ما. 

He used to look to the ground more than looking to the sky, which means that he used to look to the ground longer than looking to the sky whenever he is silent and not talking; however, when he wants to talk he used to direct his sight to the sky as indication that it is the Qiblah of du^a’(supplication) and the place where mercies, blessings, and the Revelation came down from.

He did not use to focus his eyes in anybody’s face out of his extreme modesty, he is Muhammad; who was the most humble human being and the most generous person to his companions; among that is that he did not use to extend his feet while sitting with people out of respect to them.

He was the most merciful person to every believer, his mercy was not restricted only to the human beings, it included other than the humans like animals and birds; to the extent that the cat would come to him and he would lower the pot make it easy for her to drink; he would do that many times for any cat that would come to him.

He is Muhammad, who used to walk with the poor, needy, and the widow if they would come to him asking for something. 

وكان صلى الله عليه وسلم يمزح مع أصحابه مؤانسة لهم وتآلفًا لِما كانوا عليه من شدّة، فكان يمازحهم تخفيفًا عليهم لكنه لا يقول إلا حقًا لأنه معصوم عن الكذب.

وكان صلى الله عليه وسلم يجلس في الأكل مع العبيد الأرقاء ويتشبه بهم في الجلوس للأكل فلا يترفع عليهم ويقول: “إنما أنا عبد ءاكل كما يأكل العبد وأجلس كما يجلس العبد“.

The Prophet, sallallahu ^alayhi wa sallam, used to joke with his Companions just to comfort them and out of showing his love towards them because they were facing hardships at that time. He used to do that to make them release some of their stress; however, he used to say the truth because he is impeccable from lying.

He used to sit and eat with the slaves and never showed himself off in front of them and he said to say: “I’m just a slave, I eat as the slave eats, and I sit as the slave sits.” 

       وقد دلّت الآية الكريمة على أخلاقه، قال الله تعالى: (وإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ) سورة القلم / 4. وعن عائشة رضي الله عنها قالت عندما سُئلت عن خُلُق رسول الله صلى اللهُ عليه وسلم: “فإنَّ خُلُقَ رسول الله صلى الله عليه وسلم كان القرءان” رواه مسلم في الصحيح. 

Verse 4 of Surat al-Qalam clarified his manners: 

(وإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ)

 It means: “Verily, your manners are distinguished and great. 

When Lady ^A’ishah may Allah raise her rank was asked about the Prophet’s manners, she said: 

كان خلقه القرءان

It means: “His manners were all what the Qur’an ordered to do. 

    وعن عائشة رضي اللهُ عنها عندما سئلت عن خُلُق رسول الله صلى الله عليه وسلم قالت: “لم يكن فاحشًا ولا متفحشًا، ولا سخَّابًا في الأسواق، ولا يَجزي بالسيئة السيئة، ولكن يعفو ويصفح أو قالت: يعفو ويغفر”، شك أبو داود. 

^A’ishah may Allah raise her rank was asked about the prophet’s manners, she said: “He was not extreme nor an extremist, he did not use to spend his time during the day in the markets talking with the purpose of collecting money. He never mistreated those who mistreated him; however, he used to pardon and forgive.”

    أما أخبار كرمه وسخائه فعديدة منها ما رواه مسلم عن أنس رضي الله عنه أنه قال: “ما سُئل رسول الله صلى الله عليه وسلم على الإسلام شيئًا إلا أعطاه، فأتاه رجل فسأله، فأمر له بغنم بين جبلين، فأتى قومه فقال: أسلموا، فإن محمدًا يعطي عطاء من لا يخاف الفاقة”. 

As for the news about his generosity, they are plenty; among them is what Muslim related from the route of Anas that he said: “The Messenger of Allah sallallahu used to give anything if this would benefit Islam if he was asked to give. Once a man came to him asking for some support, the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam gave him sheep which were grazing between two mountains. That man went to his people and said: “O people embrace Islam, for Muhammad gives as much as the one who does not fear poverty.”  

    أما أخبار زهده وتواضعه واختياره الدار الآخرة فكثيرة منها ما رواه البيهقي والترمذي وابن ماجة عن عبد الله أنه قال: اضطجع النبي صلى الله عليه وسلم على حصير فأَثر الحصير بجلده، فجعلتُ أمسحه عنه وأقول بأبي أنت وأمي يا رسول الله، ألا أذِنتنا فنبسط لك شيئًا يقيك منه تنام عليه، فقال: “ما لي وللدنيا، وما أنا والدنيا، إنما أنا والدنيا كراكب استظل تحت شجرة ثم راح وتركها“. 

As for the news about detaching himself from the worldly interests, his humility, and his work for the hereafter; they are many; among them is what was related by al-Bayhaqiyy, at-Tirmidhiyy, and Ibn Majah from the route of ^Abdullah; he said: The Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam laid down on a mat, which left some marks on his skin. So I started to wipe that out off his skin and said: I sacrifice my father and mother for your sake O Messenger of Allah, would you permit us to spread something for you on the floor to sleep on to protect you from that.

He said what means: “Let the worldly matters away from me, and let me away from them, I am just like a rider who took a shade under a tree and left it when he departed. 

فقد كان صلى الله عليه وسلم متصفًا بصفات حسنة من الصدق، والأمانة، والصلة، والعفاف، والكرم، والشجاعة، وطاعة الله في كل حال وأوانٍ ولحظة ونفس، مع الفصاحة الباهرة والنصح التام، والرأفة والرحمة، والشفقة والإحسان، ومواساة الفقراء والأيتام والأرامل والضعفاء، وكان صلى الله عليه وسلم أشد الناس تواضعًا، يحب المساكين ويشهد جنائزهم، ويعود مرضاهم، هذا كله مع حسن السَّمت والصورة، والنسب العظيم، قال الله تعالى: (اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ) سورة الأنعام / 124.

He, may Allah raise his rank, was attributed with the good attributes of truthfulness, honesty, connecting with his kin, chastity, generosity, bravery, and obeying Allah in all instances; moments; and with every breath he takes. This was along with splendid eloquence, complete advice, compassion and mercy, benevolence, and treating the poor; the orphans; the widows; and the weak ones kindly. He was, may Allah raise his rank, the most humble human; he used to love the needy; attend their funerals; and visit their sick ones. This was beside being nice looking with a beautiful image, and of a great lineage. Allah ta^ala said: 

(اللهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ)

 مُحَمَّدٌ تَحِنُ إليهِ الأفئدةُ وتقر بِهِ العيونُ وتأنسُ بهِ القلوبُ، فَكلامُهُ نُورٌ وَ مَدخَلُهُ نورٌ ومخرَجُهُ نورٌ وَعَمَلُهُ نور، إن سَكَتَ علاه الوقَارُ وإن نطق أخذ بالقلوب والبصائر والأبصار.    

إني عشقت محمدًا قرشيًا                       حُبًّا يفوق محبتي أبَويَّا

ماذا أُحَدِّثُ عن جمال محمّد                   أرني كمثل الهاشمي ذكيَّا

 Muhammad whom the hearts long for, and whom the eyes are delighted by him, and whom the hearts are comforted by.

His words are enlightenment (guidance), he brings enlightenment with him and spreads it as he leaves; his work is enlightenment too.  He overwhelms the hearts and the sights when he speaks, sedation is seen in him when he is not talking.  

وكيف لا أعشق مُحَمَّدًا، فهو الذي كان يجالِسُ الفقراء والمساكين والعبيد والإماء ويعودهم ويزورهم ويتفقَّد حالهم ويشهد جنائزهم، وكيف لا أعشق مُحَمَّدًا وكلامه بَيِّنٌ ظاهرٌ يفصل بين الحق والباطل، يرضى بما يرضاه القرءان، ويتأدَّبُ بآدابه ويتخلَّقُ بأخلاقه ويلتزم أوامره، وكيف لا أعشق مُحَمَّدًا وهو أكثر الناس حياءً وأدبًا مع ربه ولا يقول في حالة الرضا والغضب إلا الحق قطعًا، لعصمته، فإنه معصوم لا ينطق إلا بالحق، وكان يعظ الناس أي يخطبهم بالجد والاجتهاد ويذكرهم بآيات الله ويخوفهم من عقابه، فكان إذا خطب احمرّت عيناه وعلا صوته واشتد غضبه حتى كأنه منذر جيش أي قوم يُصَبّحهم عدوهم، وكان إذا سُرَّ استنار وجهه من السرور بدرًا أي قمرًا كاملاً، وكيف لا أعشق مُحَمَّدًا وهو: 

حين يرحم فهو أشفق راحمٍ                        أو جاد كان الأجود العَرَبيَّا

وإلى هرقل أتى رسول محمدٍ                        برسالة دوَّت هناك دويًّا

فانظر وأخبرني بأي شجاعةٍ                        بعث الرسول إلى هرقل أخَيَّا

ومحمدي قد مات                                   ومحمدي قد مات

لكن لم يزل في قبره                                 في أرضِ طَابَةَ حَيَّا

 How can I not love Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam for he used to be with and accompany the poor, the needy, and the slaves.  He regularly visited them, inquired about them, and attended their funerals.

 How can I not love Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam and his talk is clear, it differentiates between the truth and falsehood, he accepts what the Honorable Qur’an calls to accept, he follows the manners and the conducts that the Qur’an call for and abides by its orders.

 How can I not love Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam and he is the most modest and polite person with His Lord, he speaks the truth decidedly due to his impeccability whether in the state of satisfaction as well as in the state of anger; hence he says only the truth.

 He used to exert effort to preach people, he would remind them of the verses of the Qur’an which Allah revealed; he would frighten them from His punishment too. When he delivers a speech, his eyes would turn red, his voice would rise, and his anger would be stronger as if he is warning them of an army who would invade them.

When he is happy and delighted, his face would be lightened.

 Muhammad is the most compassionate and merciful human, he was the most generous Arab. His courage was seen when he sent a message with his own messenger to Hercules which stunned that Roman leader.   

أحبابنا الكرام، إِنَّ حُبنا وعشقنا لمحمَّدٍ صلى الله عليه وسلم يدفعنا في كل زمان ومكان إلى الالتزام بالشرع الحنيف وهو القائل في حديثه الشريف: “كل عمل ليس عليه أمرنا فهو رد” أي مردود. فالأعمال لا تقبل إلا أن توافق الشريعة وموافقة الشرع وعدم موافقته لا يعرف إلا بالعلم، والعلم لا يؤخذ إلا من أفواه العلماء، ولا تكفي مطالعة الكتب بغير تلق من أفواه العلماء بل كثير من الناس الذين يضلون سببه أنهم لا يتلقون علم الدين من أفواه العلماء بل يعتمدون على المطالعة في مؤلفات العلماء فكيف الذي يطالع في الكتب التي حشيت بالأحاديث المكذوبة والأخبار المعلولة والغلو المذموم والكذب على الدين والتجسيم والتشبيه أي تشبيه الله بخلقه والعياذ بالله تعالى.    

The Messenger of Allah, sallallahu ^alayhi wa sallam, said:

كل عمل ليس عليه أمرنا فهو رد

It means: “If anyone innovates in our Religion a matter which does not belong to it, then it is rejected.”

Hence, the deeds are not accepted unless it agrees with the rules of the Religion. The issue of knowing the matters that agree or do not agree with the rules of the Religion cannot be achieved without knowledge, and knowledge is to be taken only from the scholars. So it is not enough to just read the books without acquiring this knowledge from the scholars.

In fact, some people fell in perdition and consequently commit blasphemy because they did not acquire the knowledge from the scholars directly; they just read the books of the scholars; and how about those who read the books which are full of: Lies, the dispraised exaggeration in the Religious matters, lying about the Religion, and likening Allah to His creations; we ask refuge with Allah from all of that. 

       ومن أشهر هذه الكتب المدسوسة الكتاب المسمى مولد العروس الذي قيل فيه إن الله قبض قبضة من نور وجهه فقال لها كوني محمدًا فكانت محمدًا، وفي هذه العبارة نسبة الجزئية لله تعالى وهو تبارك وتعالى منَزه عن الجزئية والانحلال. قال تعالى: (لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ) الإخلاص / 3.

فهو لا يقبل التعدد والكثرة ولا التجزء والانقسام والله منَزّه عن ذلك لا يشبه شيئا من خلقه ولا يشبهه شىء من خلقه:(لَيسَ كَمِثْلِهِ شَىءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ) الشورى / 11.

وحكم من يعتقد أن محمدا أو غيره جزء من الله أنه ليس بمسلم عند الله. 

وهذا الكتاب المسمى مولد العروس ليس من تأليف ابن الجوزي لأن ابن الجوزي من كبار علماء أهل السنّة والجماعة عقيدته أنّ الله ليس جسمًا كثيفًا يجس باليد كالشجر والحجر والبشر وليس جسمًا لطيفًا لا يجس باليد حتى يضبط كالضوء والظلام والريح ولا يوصف بصفات الأجسام كالحركة والسكون. 

Among such famous books which were slipped into the markets in the name of Islam falsely is the book called “Mawlidul-^Arus”. It is said in this book that Allah took a handful of His face and said to it: “Be Muhammad” so it became Muhammad.

This statement attributes to Allah ta^ala the parts. Allah ta^ala is clear from having parts or from being dissolved into things or from things. Allah said:

(لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ)

 It means: “Nothing was born out of Him; so no one inherits Him. He is not the origin of anything and He did not originate from anything.” 

So it is impossible that He has multiples or parts or that He is divisible, Allah is clear from that, He does not resemble any of His creations as He said in the Honorable Qur’an:   

(لَيسَ كَمِثْلِهِ شَىءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ)

 It means: “Nothing is like Him in anyway whatsoever and He is attributed with Hearing and Sight.” 

The judgment for the one who believes that Muhammad or other than him are parts of Allah is that he is not a Muslim.

 It is important to mention here that the book “Mawlidul-^Arus” was not authored by Ibnul-Jawziyy, because Ibnul-Jawziyy is among the great and top scholars of Ahlus-Sunnah wal-Jama^ah. The creed he believes in is that Allah is not a tangible body which can be touched by the hand like the trees, stones, and humans and that He is not an intangible body which cannot be touched by the hand like light, darkness, winds. Thus, He is not attributed with the attributes of the bodies like motion and stillness.

 في هذه الأيام يحتفل المسلمون بذكرى مولد سيد العالمين وخاتم الأنبياء والمرسلين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم الذي أتانا بشرع عظيم بيّن فيه الحلال والحرام، بيّن فيه الواجب والمندوب والمكروه والباطل والصحيح، فطوبى لمن تعلم دين الله وطبق على نفسه وعلّم والديه وزوجته وأولاده وأحبابه وجيرانه ممن يسمعون النصح، أليس الله تعالى يقول: (قُل هَل يَستَوِي الَّذِينَ يَعلَمُونَ والَّذِينَ لاَ يّعلَمُونَ) الزمر /9. 

In this month Muslims commemorate the birth of the Master of these great prophets our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam. This great prophet came with a great shar^ (law) indicating: The lawful (halal), the unlawful (haram), the obligatory (wajib), the recommended (sunnah), the disliked (makruh), the valid (sahih), the invalid (batil). He who learns the personal obligatory knowledge and passes it on to his parents, wife, kids, beloved ones, neighbors has won a lot. 

فواظبوا على حضور مجالس علم الدين والزموا أحكام دين الله تعالى تكونوا حقيقة ممن يتبعون الرسول النبي الأمي الاتباع الصحيح الكامل، أما مجرد حفظ الأناشيد وتوزيع الحلوى والأطعمة ونشر الزينة هنا وهناك من غير أداء الواجبات واجتناب المحرمات فهذا لا يرضاه رسول الله صلى الله عليه وسلم إنما الذي يحبه رسول الله صلى الله عليه وسلم لنا أن نؤدي الواجبات ونجتنب المحرمات التي نهى الله عنها، وإظهار هذه الشعائر مجردًا عن أداء الواجبات واجتناب المحرمات لا يُغني، بل لا بد من أداء الواجبات واجتناب المحرمات، فلسنا نقرّ الطائفة الوهابية التي تُحرّم على المسلمين الاحتفال بمولد النبي صلى الله عليه وسلم ومع ذلك لا نقرّ أولئك المطربين الذين ينشدون ويطربون الناس بأصواتهم ولا يؤدون الواجبات ويجتنبون المحرمات فاتّباع النبي صلى الله عليه وسلم يكون بأداء الواجبات واجتناب المحرمات.

Dear Muslims do attend the Religious Knowledge sessions and implement what you learn so that you will be complete and true followers of the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam. However, chanting and praising the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam, and decorating here and there without performing the obligations and avoiding the prohibitions is not what the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam loves for us. What he loves for us is to perform the obligations and to avoid the prohibitions. While we say that we stress on our disagreement with the Wahhabiyys sect who deem unlawful  celebrating the birth of the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam (Mawlid), also we disagree with those singers who perform the unlawful singing without performing the obligations and avoiding the prohibitions.