Al-Hasan, the son of ^Aliyy الحسن بن علي عليه السلام

Arabic-English Text By Nov 21, 2009

الحسن بن علي عليه السلام

الإمام العظيم والسند الشريف

 

Al-Hasan, the son of ^Aliyy, Peace be upon him,

The Great Imam who is of the Honorable Lineage of the Prophet (3-49H)

     الحمد لله الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق، فجاء رحمةً للعالمين وسراجًا منيرًا للمهتدين والمسترشدين، هدى الله به الأمة وكشف الغمة وأخرج الناس من الظلمات إلى النور فجزاه الله خير ما جزى نبيًا عن أمته.

 

    أما بَعْدُ، فقد قال الله تعالى في القرءان الكريم: ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ  الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراًالأحزاب / 33.

     لقد أكرم الله ءال بيت النبي الأعظم صلوات الله وسلامه عليه منزلة عظيمة وقرابة زكية فاخرة, وجعل منهم الأئمة الكرام والعلماء الأعلام فكانوا للناس مصابيح هداية يضيئون وسط ظلام الفتن وطغيان الفساد ويذودون عن حياض الشريعة الغراء باللسان والسنان, قائمين بالأمر بالمعروف والنهي عن المنكر لا يخافون في سبيل الله لومة لائم, لُيوثًا في مواطن الحق والجهاد وبحورًا في العلم والدراية ورثوا من علوم جدهم المصطفى صلى الله عليه وسلم ما يسعدهم في الدنيا والآخرة وساروا على هديه ودربه فجزاهم الله عن أمة نبيه خيرًا عظيمًا.

    وها نحن إذ نعرض للكلام عن أهل البيت الكرام الطاهرين نتناول البحث في مآثر شخصية كبيرة فذة من كبار رجالات ءال البيت الصالحين الإمام الأفخم سيدنا الحسن بن علي رضي الله عنهما، الخليفة الراشد الخامس.

 Praise be to Allah and may Allah increase the honor and raise the rank of our Master Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam.

 Thereafter; Allah said in verse 33 of Surat al-Ahzab:

 ﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ  الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً

Allah has blessed the family of the greatest Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam with a great status and a pure noble kinship

and made among them the generous imams and the knowledgeable scholars, who were the lights through the darkness of fitan (seditions) and corruption. They defended the Religion fiercely with speech and spears, commanded the obligatory (ma^ruf) and forbade the unlawful (munkar); nothing ever scared them from obeying and implementing the orders of Allah. Those great people were as fierce as the lions in Jihad and in supporting the truth. They were full of knowledge, inherited from their grandfather the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam what would bring them happiness in this life and in the hereafter by following his guided path. We ask Allah to reward their deeds and raise their ranks for the great things they did to the nation of Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam. 

 Among those great ones was the great and noble Imam

al-Hasan, the son of ^Aliyy may Allah raise their ranks.

 

مولده الميمون ونسبه المصون:

 His honorable birth and lineage

   
في السنة الثالثة من الهجرة المشرفة وهناك على أرض المدينة المنورة يثرب التي طابت وتنورت بقدوم الرسول الأكرم صلى الله عليه وسلم وُلِدَ سبطُ رسول الله عليه الصلاة والسلام السيد الحسن بن علي بن أبي طالب الهاشمي القرشي وكان مولده في النصف من رمضان على الأشهر.

وُلِدَ ذلك الإمام العظيم والسند الشريف والسيد العفيف الكرار بن الكرار من أُمٍ تقية طاهرة مباركة هي السيدة فاطمة الزهراء بنت سيد المرسلين صلى الله عليه وسلم ففرح لولادته القلب وقرت به العين مع ما حظي به من حب كبير من جده المصطفى صلى الله عليه وسلم فنال خيرًا وبركة عظيمين. وعقَّ عنه رسول الله صلى الله عليه وسلم كبشًا ووزنت له أمه شعره فتصدقت بزنته فضة، واختار له الرسول صلى الله عليه وسلم هذا الاسم اللامع فسماه به ولم يكن اسمه هذا معروفًا من قبل في الجاهلية ولا اسم الحسين أيضًا بل إن رسول الله صلى الله عليه وسلم هو أول من سمى بهما، فقد أخرج الطبراني بسنده عن سالم عن أبي الجعد قال: قال عليّ رضي الله عنه: “كنت رجلاً أحب الحرب فلما ولد الحسن هممت أن أسميه حربًا فسماه رسول الله صلى الله عليه وسلم الحسن، فلم ولد الحسين هممت أن أسميه حربًا فسماه الحسين“.

 In 3 AH, on the land of Madinah, the grandson of the Honorable Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam, al-Hasan, the son of ^Aliyy the son of Abi Talib al-Hashimiyy al-Qurashiyy was born in mid Ramadan as famously said. His mother is the pious and blessed lady Fatimah az-Zahra’, the daughter of the Master of the prophets and messengers Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam. The Messenger of Allah was so delighted with his birth, and specified him with a great love which earned him great goodness and blessings. He made the recommended deed of ^Aqiqah for al-Hasan by slaughtering a male sheep. His mother Fatimah, weighed his hair and paid its equivalence of silver in charity (sadaqah). The Messenger of Allah chose for him the famous name “al-Hasan”, this name and the name of

al-Husayn” (al-Hasan’s brother) were not known before that; i.e. during the era of ignorance (Jahilyah). In fact their grandfather, Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam was the first to call these names.

AtTabaraniyy related from the route of Salim that Abu al-Ju^d said: ^Aliyy may Allah raise his rank said: “I was a man who loved war and when al-Hasan was born I wanted to name him: “Harb”< means: war>. However, the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam named him: “al-Hasan”. And when al-Husayn was born I wanted to name him: “Harb”, the Prophet named him “al-Husayn”.

 

ذكر شئ من صفته عليه السلام:

Some of his description 

   
كان الإمام الحسن رضي الله عنه سيدًا وسيمًا جميلاً فصيحًا عالمًا عاقلاً رزينًا محتشمًا جوادًا كريمًا كثير الخير دينًا ورعًا كبير الشأن يشبه بخلقته جده رسول الله صلى الله عليه وسلم، فعن علي رضي الله عنه قال: “الحسن أشبه برسول الله ما بين الصدر إلى الرأس“. وعن أنس رضي الله عنه قال: كان الحسن بن علي أشبههم وجهًا برسول الله صلى الله عليه وسلم، وقد جاء أنه كان أسود الشعر واللحية وكان يخضب بالوسمة أي يصبغ شعره بالوسمة، والوسمة شجر له ورقُ يختضب به أصله في اليمن.

 Imam al-Hasan was a nice looking and handsome master, articulate, knowledgeable, polite, sedate, generous, religious, and pious. He had a high status and used to look like his grandfather the Messenger of Allah sallallahu ^alyhi wa sallam. ^Aliyy said: “Al-Hasan resembles the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam from the chest to the head.

 Anas may Allah raise his rank said: “Al-Hasan had the most resembling face to the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam.” He had a black hair and beard, and used to dye his hair with the Wasmah (a kind of tree originated in Yemen, people used its leaves for dying their hairs).

 

جملة من مناقبه وفضائله العظيمة:

 Some of his great merits

  
  كان رضي الله عنه إمامًا عظيمًا وسيدًا سندًا جليلاً، سيفًا من سيوف الحق وجبلاً يمشي على قدمين كريم الأصل شريف النسب ذا مرتبةٍ عاليةٍ ورقة بالغة، كيف لا وقد نال ما نال من اهتمام جده رسول الله صلى الله عليه وسلم منذ مولده حيث اختار له صلى الله عليه وسلم اسمه وعقَّ عنه وأذّن له في أذنه وكني بأبي محمد فنشأ نشأة صالحة طينة، ثم تعلم وروى وسمع من جده الرسول صلى الله عليه وسلم فحدّث عنه وعن أبيه وعن صهره عمر الفاروق وحدّث عنه الشعبي وعائشة ومحمد ابن سيرين وطائفة أخرى.  

 Master al-Hasan may Allah raise his rank was a great imam and dignified supporter of the truth, like a mountain walking on two feet, high in status and honor with a generous origin.

This is due to the great care he got from his grandfather the Messenger of Allah sallallahu ^alayhi wa sallam, he chose for him his name, he also offered in his name the recommended deed of ^Aqiqah and called the adhan (the call for prayer) in his ear; and was given the title of Abi Muhammad; so he was raised righteously.

Then he learned, narrated, and heard from his grandfather the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam, he also narrated from the route of his father and his brother-in-law al-Faruq ^Umar.

Ash-Sha^biyy, ^Aishah, Muhammad Ibn Sirin, and others narrated from his route. 

 وكان رضي الله عنه عالمًا مبجلاً يجله الناس وكبراء القوم كأبي بكر وعمر وعثمان وغيرهم. فقد حمله مرة سيدنا أبو بكر الصديق رضي الله عنه على عاتقه وقال: “بأبي أنت شبيه بالنبيّ لا بعلي” وعلي يضحك فرحًا، وهذا يدل على ما كان من المحبة والألفة بين سيدنا أبي بكر وسيدنا عليّ رضي الله عنهما، والأمر كان كذلك بين الخلفاء الأربعة رضي الله عنهم محبة كاملة.

 He was a well respected and dignified scholar among the leaders of the nation as: Abu Bakr, ^Umar, and ^Uthman; and others from the elite of the Companions. They acknowledged his high status and rank. Once, Master Abu-Bakr may Allah raise his rank carried al-Hasan on his shoulder and said: “I sacrifice my father your sake, you look like the Prophet not ^Aliyy.” ^Aliyy laughed out of delight at hearing that. This story shows the love and affection between Abu Bakr and ^Aliyy may Allah raise their ranks, this was the truth about the mutual love among the four caliphs; it was complete and sincere.

 وقد وردت في شأنه فضائل كثيرة منها ما جاء على لسان الصادق المصدوق صلى الله عليه وسلم فمن ذلك أنه صلى الله عليه وسلم قال في الحسن والحسين: “ اللَّهُمَّ إني أُحبُّهمًا فأحِبَّهُمَا وأَحِبَّ من يُحِبُّهُمَا” أخرجه الترمذي وابن حبان وصححه. وفي مسند الإمام احمد والمطالب العالية لابن حجر عن أبي بكرة قال: صعد النبي صلى الله عليه وسلم المنبر فقال (أي قال في الحسن): “إن ابني هذا سيد يصلح الله به بين فئتين عظيمتين“. وقد ظهر مصداق هذا في عام الجماعة بعد ما كان بينه وبين معاوية.

ومن جملة فضائله ايضًا ما رواه أحمد في مسنده والطبراني عن أبي سعيد مرفوعًا: “الحسن والحسين سيدا شباب أهل الجنة“.

 Many virtues were stated about al-Hasan, among them what was related by at-Tirmidhiyy and Ibn Hibban that the Messenger of Allah said about al-Hasan and al-Husayn: “O God I love them,

So grant them Your love.” It was mentioned in the Musnad of Imam Ahmad and “al-Matalib al-^Aliyah” for Ibn Hajar that Abi Bukrah said: The Prophet went up the platform (minbar) and said: (about al-Hasan) “This son of mine is a master by whom Allah would reconcile two large groups of Muslims.” This was achieved in the Year of Jama^ah after what had happened between him and Mu^awiyyah.

 Also among the virtues of al-Hasan may Allah raise his rank, what was related by Ahmad in his Musnad and atTabaraniyy from the route of Abu Sa^id that the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam said: “Al-Hasan and al-Husayn are the Masters of the youth of the people of Paradise.

     وعن ابن عمر رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “هما ريحانتي من الدنيا” رواه البخاري، والكلام عن فضائله رضي الله عنه يطول فإن رجلاً هذه منزلته عند رسول الله صلى الله عليه وسلم حريٌّ به أن يكون عظيم الصلاح وعلى جانب من الرفعة بليغ. فعن علي بن زيد قال: “حج الحسن خمس عشرة حجة ماشيًا وان النجائب (أي النياق) لتقاد بين يديه وخرج من ماله لله مرتين” أي أنفق كل ماله ولم يبق منه شيئًا مرتين. وكان رضي الله عنه حليمًا كريمًا واسع الجود ورعًا دعاه ورعه وفضله إلى ترك الدنيا والرغبة في الآخرة.

 Al-Bukhariyy related from the route of the son of ^Umar may Allah raise their ranks that the Messenger of Allah said: “They are my myrtle in this world.”

The words to be said about his merits are lots, for a man with his status to the Messenger of Allah has a great rank of righteousness and honor.  

 ^Aliyy Ibn Zayd said: “Al-Hasan performed Pilgrimage (Hajj) fifteen times on foot while leading the camels rather than riding them, he spent all of his money twice for the sake of Allah.

     وعن سعيد بن عبد العزيز أَنَّ سيدنا الحسن بن علي سمع رجلاً يسأل ربه عَزَّ وجَلَّ أن يرزقه عشرة ءالاف فانصرف الحسن فبعث بها إليه. وكان رضي الله عنه حليمًا كريمًا واسع الجود ورعًا دعاه ورعه وفضله إلى ترك الدنيا والرغبة في الآخرة وكان يقول: “ما أحببت أن ألي أمر أمة محمد صلى الله عليه وسلم على أن يهراق في ذلك محجمة دم” وكان من المبادرين إلى نصرة أمير المؤمنين عثمان بن عفّان رضي الله عنه يوم الدار.

 Sa^id Ibn ^Abdul ^Aziz related that Master al-Hasan Ibn ^Aliyy heard a man asking Allah to give him ten-thousand, al-Hasan left and sent him that amount.

 He was a tolerant, clement, generous, and a God-fearing individual who was detached from the worldly interests and was seeking the hereafter. He used to say: “If I were to lead the nation of Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam, I would hate the spilling of a little cup of blood.” When the Caliph ^Uthman Ibn ^Affan was surrounded at his place, al-Hasan was among the first ones to rush to his defense and support.

 

خلافته:

 Assuming the office of caliph

   
ولي الخلافة بعد وفاة أبيه أمير المؤمنين علي فبايعه أكثر من أربعين ألفًا ممن كانوا قد بايعوا أباه من قبل وأنهم ينصرونه حتى الموت وكانوا محبين ومجلين له، فاستقام له أمر الخلافة حوالي ستة أشهر بالعراق وما وراءه من خراسان والحجاز واليمن وغير ذلك. ثم سار معاوية إليه من الشام وسار هو بدوره لملاقاة معاوية فلما تقاربا علم أنه لن تغلب إحدى الطائفتين حتى يقتل اكثر الأخرى فكره إراقة دماء المسلمين واختار الصلح على شروط وقواعد قبلها معاوية ثم نكث بها بعدما صار إليه الأمر. وتحقق عندئذ قوله صلى الله عليه وسلم: “إن ابني هذا سيد يصلح الله به بين فئتين من المسلمين”  رواه أحمد في السند وغيره فظهرت المعجزة المحمدية وتمت الخلافة الراشدة ثلاثين سنة مصداقًا لقوله صلى الله عليه وسلم: “خلافة النبوة ثلاثون سنةً ثم يؤتي الله الملك” أو “ملكه من يشاء” رواه ابو داود في السنن وغيره. وقد كان بقي لاستكمال الثلاثين ستة أشهر على ما ذكره بعضهم فأتمها الحسن رضي الله عنه ثم كان ملكًا عاضدًا وكان معاوية أول هؤلاء الملوك.

 Al-Hasan was given allegiance to the caliphate after the death of his father the Amir of the Believers ^Aliyy Ibn Abi Talib by over forty-thousand, they were those who gave allegiance to his father before him. They vowed to support him until death, they loved him truly and honestly while acknowledging his high honor and status.  

 Iraq, and what is behind it from Khurassan (present time Afghanistan), Hijaz, Yemen, and other countries were under his rule for about six months.

 Upon the appointment of Master al-Hasan as a caliph, Mu^awiyyah headed from ash-Sham to fight him; Al-Hasan set forth to confront Mu^awiyyah. As they got closer to one another al-Hasan realized that neither of the two groups would win unless most of the other one would be killed. So he hated the spilling of blood, he chose to make peace on certain conditions which Mu^awiyyah accepted and breached later after he took over.

Thus, the miracle of our Prophet Muhammad sallallahu ^alayhi wa sallam was achieved when he said: “This son of mine is a master by whom Allah would reconcile two large groups of Muslims.” Ahmad narrated it in the Musnad as well as others other than him. The rightly guided caliphate completed thirty years as the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam said: “The Caliphate after the Prophethood is thirty years then Allah would give the dominion to whomever He wills.” This was related by Abu Dawud in his Sunnan and others.

 Six months were left to complete the thirty years according to what some had mentioned, al-Hasan completed it; then came the unjust kings; Mu^awiyyah was the first one of them.

 

وفاته عليه السلام:

His death 

   
اعلم أن أشهر ما جاء في سبب وفاة الحسن أن زوجته جعدة بنت الأشعث بن قيس
سقته السم بإيعاز من معاوية نفسه بعدما منّاها بشئ ثم أخلف لها وعده، ولما اشتد المرض بالحسن قال لأخيه الحسين: يا أخي سقيت السم ثلاث مرات لم أسق مثل هذه، إني لأضع كبدي. قال الحسين: من سقاك يا أخي؟ قال: ما سؤالك عن هذا أتريد أن تقاتلهم أوكلهم إلى الله عَزَّ وجَلَّ.

ثم أرسل يستأذن عائشة أن يدفن مع النبي صلى الله عليه وسلم فأجابته إلى ذلك ثم قال للحسين: “وما أظن القوم (يعني بني أمية) إلا سيمنعونك فإن فعلوا فلا تراجعهم في ذلك وادفني في بقيع الغرقد”.

 The most famous story about his death is that his wife Ju^dah Bint al-Ash-Sh^ath Ibn Qays poisoned him at the urging of Mu^awiyyah, after he promised her with something which he did not fulfill.

 As al-Hasan became extremely ill, he said to his brother al-Husayn: “O brother I was poisoned three times, I had never drunk anything like this before. I feel that my liver is gone.”

Al-Husayn said: “O brother who made you drink that.” To that al-Hasan answered: “Why are you asking about that, do you want to fight them? Leave them to Allah’s Justice.” Then he sent to ^A’ishah asking for her permission to be buried with the Prophet sallallahu ^alayhi wa sallam, she agreed to that. After hearing that, he said to al-Husayn: “I do not think that the Umayyads would allow you to bury me there, if they were to do that do not argue with them, just bury me in Baqi^ al-Farqad.”

     فلما توفي رضي الله عنه تصدى بنو أمية وعلى رأسهم مروان بن الحكم ولبسوا السلاح يريدون أن يمنعوا دفنه في الحجرة بالقوة فبلغ ذلك الحسين فلبس هو ومن معه السلاح فسمع بذلك أبو هريرة رضي الله عنه فأتى الحسين فكلمه وناشده وقال: أليس قال أخوك: إن خفت فردني إلى مقبرة المسلمين. ففعل وحمله إلى البقيع فدفن هناك سنة تسع وأربعين وقيل غير ذلك، عن سبع وأربعين من عمره.

 When al-Hasan died the Umayyads led by Marwan Ibn al-Hakam took to their weapons to prevent his burial in the chamber (al-Hujrah). Upon hearing that al-Husayn and his companions carried their weapons, Abu Hurayrah heard that and came to al-Husayn and said to him: “Didn’t your brother say: If you find that a conflict would take place bury me in the cemetery of the Muslims?” After hearing these words, al-Husayn took his brother and buried him in al-Baqi^ in 49 AH, and it was said other than that, at the age of forty seven.

  رحم الله سيدنا الحسن ورضي عنه وأمدنا بأمداده.

  May Allah have mercy upon our Master al-Hasan, raise his rank and grant us his support.